dinsdag 6 juli 2010

The North Face Recon review

Ik heb the North Face Recon al een jaar mogen gebruiken en ik ken ´m door en door. Ondanks m´n enthousiasme, zal ik kritisch blijven om de eventuele koper een objectieve indruk te kunnen geven. Ik kocht ´m zelf nadat ik m´n Vaude Splash in de trein liet liggen en dus een goed excuus had om een tas te kopen waar ik al zolang naar heb zitten kijken... Mooi, stoer, robuust..

north face recon zwart


Goed, wat Recon feitjes op een rij:
  • Inhoud: 33 liter
  • Gewicht: 0,96 kilo
  • Afmetingen: 48 cm x 34,5 cm x 20 cm
  • Unisex, geen frame of spanwand
  • laptopsleeve, heupgordel en een extra vak met netwand

Wat kunnen we hierover vertellen? Allereerst dat 33 liter een flinke maat is, aangezien de meeste daypacks rond de 25 liter zijn. Soms kan deze maat afschrikwekkend zijn, maar in dit geval zijn er twee sjorbanden die de tas strak kunnen trekken. Dit houdt in dat je de tas lekker compact kunt maken, ook als deze niet vol of zelfs bijna leeg is. Strak op de rug dus. Deze sjorbanden die zich links en rechtsboven op de rugtas bevinden, zijn beiden voorzien van gespen waarmee het hoofdcompartiment mee wordt afgesloten. Ik vond dit in het begin een beetje storend, om iedere keer de gesp te openen als ik de rits van het hoofdcompartiment wilde openen (de sjorband blokkeert de handeling om de rits te openen). Pas toen ik een weekendje naar Barcelona ging, werd me duidelijk wat de meerwaarde hiervan kan zijn toen een zakkenroller de rits onopvallend probeerde te openen en helaas, gehinderd door de sjorband, het moest opgeven. Nu open ik de gesp met liefde en zwelg ik in gemoedsrust als ik door een grote stad of massa banjer.

north face recon

Verder dus geen spanwand of frame, wat de rugzak comfortabel en opvouwbaar maakt. De luchtcirculatie is echter wel iets minder en tijdens lange tochten in warm zomerweer kan de tas wat warm op de rug zijn. Wel zit de Recon erg prettig dankzij de pasvorm en de padding. Aan beide zijkanten zitte externe netpockets waar drinkflesjes kunnen worden gezet. Op de voorkant zit een grote netpocket waar van alles kan worden weggestot. Ik prop er altijd een trui of shirt in, een Metro krant terwijl ik haast om de trein te halen, een paar fruit bars..kortom; Geweldige feature.

Het binnenwerk van the North Face Recon is zo praktisch als de buitenkant. Het heeft een hoofdcompartiment, een subcompartiment en een klein bovenvakje. Het hoofdcompartiment heeft een padded laptopsleeve met gesp en geeft ruimte aan laptops met een grootte t/m 15 inch. De 17 inch passen er net niet in..wel in de sleeve, maar je krijgt de rits niet meer dicht. Wellicht dat dit in de nabije toekomst wordt aangepast dus vraag dit nog even na bij de verkoper. De sleeve kan ook gebruikt worden voor drinksystemen zoals Camelbak of Platypus. Het subcompartiment, gescheiden van het hoofdcompartiment en afsluitbaar met een afzonderlijke rits, heeft allerlei vakjes, sleuven en dingetjes om aan iedere wens of eis te voldoen. Bovenop de rugtas zit nog een klein vakje met rits (mooi afgewerkt met rubber tegen de regen) voor sleutels, kaartjes of ander spul waar je snel bij wilt kunnen zijn.

north face recom modellen

De North Face Recon komt in verschillende uitvoeringen, afhankelijk van lokatie en leverancier. Feit blijft dat het een geweldige tas is met als enige nadeel het uiterlijk te hebben van een outdoor sporttas terwijl deze ook prima als normale schooltas kan worden gebruikt. Niet voor niets één van de populairste modellen. Voor aanvullende informatie, verwijs ik graag door naar het volgende filmpje:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten