donderdag 8 juli 2010

Vaude Mandan Comfort Slaapzak review

In een ander artikel liet ik al eens vallen dat ik de trotse eigenaar ben geweest van een Vaude Splash rugtas. Maar het mag duidelijk zijn dat ik in de loop van de jaren wel meer Vaude spullen bij elkaar heb gescharreld.. Kwaliteitsmerk met prachtig vormgegeven producten. En sinds 2009 heb ik er een nieuw speeltje bij..de Vaude Mandan Comfort Lite slaapzak.

Vaude Mandan Comfort

Deze slaapzak komt in twee uitvoeringen, namelijk de Comfort Lite en de Comfort K. Wat me het eerst opviel was de prijs, respectievelijk 79,- en 89,- euro. Vind ik meevallen, helemaal gezien het feit dat deze slaapzakken speciaal voor de Nederlandse markt zijn ontworpen. Dat laatste is ook terug te zien in de lengte van de slaapzak..220 cm! Ik ben niet de langste maar ik vind dit toch wel prettig. Het geeft ruimte voor een eventuele isolatie (fleece liner), mocht dat nodig zijn, maar ik prop ook vaak kleding of ondergoed in het voeteneind en daar is nu voldoende ruimte voor. Wat is nu verder verschillend aan de K en de Lite?


De namen zeggen het al: De Comfort Lite is vooral een luchtige slaapzak voor warme omstandigheden en de K is voor normale tot iets kouder. Maar dan komt het leukste: De Mandan slaapzak modellen zijn onderling uitwisselbaar en met elkaar te combineren. Je kunt ze dus aan elkaar ritsen om tweepersoons slaapzakken te maken maar je kunt de K en Lite ook combineren om een slaapzak voor alle omstandigheden te maken. In warmer weer gebruik je de Comfort K als matras en de Lite als slaapzak en in kouder weer omgekeerd. Gelukkig heb ik een netwerk van buitensporters en daar kon ik een Comfort K slaapzak te leen krijgen. Het werkt, kan ik zeggen, al zou ik niet meteen de andere slaapzak ook aanschaffen. Ik heb de Lite gekocht voor warmer weer en om dan de Comfort K aan te schaffen om alleen als matras te fungeren.. Toch handig als je op zoek bent naar een slaapzak voor alle omstandigheden en niet te duur uit wilt zijn. Ik ben toch wel van het idee gecharmeerd.


De Vaude Mandan slaapzakken zijn gevoerd met holle vezels. Ik ben zelf erg positief over dit materiaal (Heb een North Face Cat´s Meow slaapzak). Maar voor de dons-fans: Er is een donsuitvoering uitgeracht. De Vaude Piekan Comfort. Het voordeel van deze uitvoering is dat ze beter ademen, iets lichter zijn..kortom: Alle voordelen van dons. Het nadeel is dat ze duurder zijn.


Specificaties

Vaude Mandan Comfort Lite
Gewicht: 1200 Gram
Comfort temp: 8°C
Limiet temp: 4°C
Extreem temp: -11°C
Prijs: €79,-

Vaude Mandan Comfort Lite
Gewicht: 1800 Gram
Comfort temp: 4°C
Limiet temp: -1°C
Extreem temp: -17°C
Prijs: €89,-

Winnaar van de zilveren Op Pad Outdoor Award 2010 (Op Pad / Vaude Mandan)
Vaude Mandan slaapzak

Geen opmerkingen:

Een reactie posten